ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

Saturday 1 November 2014

Petua Atasi Kelemumur

Kelemumur adalah pengelupasan berlebihan sel-sel kulit mati dari kulit kepala. Kelemumur bukan organisma seperti kutu, tetapi hanya kulit mati yang terkumpul pada kulit kepala. Sel-sel kulit mati dan mengelupas adalah perkara biasa dan normal. Tetapi pada sesetengah orang ia menjadi berlebihan. Apabila disertakan dengan kemerahan dan kerengsaan kelemumur boleh menjadi gejala dermatitis seborrheic atau psoriasis.

Kelemumur juga boleh disebabkan oleh keadaan yang lain:
Kulit berminyak. Ramai orang percaya bahawa kelemumur adalah disebabkan oleh kulit kepala kering. Walau bagaimanapun, kelemumur juga ditemui di kulit kepala berminyak. Lapisan minyak berlebihan pada kulit kepala boleh kering, menebal dan menjadi serpihan dalam bentuk kelemumur.

Berpeluh. Jika Anda bersenam dengan kerap, Anda berpeluh lebih, yang juga boleh menyebabkan kelemumur terutamanya jika Anda tidak mencuci sekerap seperti yang sepatutnya.

Kulat - Beberapa jenis kelemumur juga dipercayai disebabkan oleh kulat pada kulit kepala. Kerana kulat ini tidak boleh dihapuskan sepenuhnya maka kelemumur juga tidak boleh mati keluar sepenuhnya, hanya boleh dikawal.

Faktor-faktor lain termasuk: cuaca sejuk, penggunaan semburan dan minyak rambut, syampu yang tidak sesuai, syampu kurang dibilas bersih, membasuh rambut jarang, pemakanan, tekanan dan gangguan hormon.


Tips berikut boleh dicuba untuk menghilangkan kelemumur secara semulajadi di dalam kepala:

1. Cuka putih
Cuka putih adalah ubat yang sangat baik untuk kelemumur. Menggabungkan cawan cuka putih dengan cawan air, dan tuangkan pada kulit kepala Anda selepas mencuci, sebagai akhir bilas. Mari duduk, kemudian bilas dengan air bersih.

2. Serbuk penaik
Ringan menjejaskan rambut Anda. Ambil segelintir baking soda dan gosok kulit kepala Anda dengan baking soda. Kemudian bilas dengan baik supaya semua soda hilang dari rambut Anda. Adakah ini beberapa kali. Pada mulanya, rambut Anda boleh menjadi sedikit kering, tetapi selepas seminggu Anda akan melihat perbezaan. Kulit kepala Anda menghasilkan minyak semula jadi, menjadikan rambut Anda perlahan-lahan ke belakang dan kelemumur akan hilang.

3. Lemon
Tuang 2 sudu besar jus limau dalam kepala Anda. Perah-memerah rambut dan kulit kepala Anda. Ambil segelas air dan tambahkan 1 sudu besar jus lemon ke dalamnya, maka siramkanlah kepada rambut Anda. Bilas dengan air selepas beberapa minit. Kepala Anda akan bau limau bagus dan segar dan kelemumur Anda hilang. Ulangi beberapa kali sehingga kelemumur Anda hilang sepenuhnya.

4. Garam
Ambil garam apabila Anda mencuci rambut Anda. Taburkan dan gosok kulit kepala Anda dengan garam. Bilas selepas beberapa ketika dan mencuci rambut Anda dengan syampu.

5. Santan
Campurkan santan dari separuh kelapa, segelas jus nanas, jus limau, dan setengah gelas air kelapa. Kacau rata. Gunakan campuran ini untuk mencuci rambut Anda sekali setiap lima hari. Bersihkan dengan syampu setiap kali Anda lakukan.

Sumber: majalahkesehatan.com


Your Health & Beauty Consultant:
Noor Fatihah bt. Salleh 
Whatsapp & Telegram: 017-9192298 
Facebook: Nutrisi Hatiku 
Instagram: nutrisihatiku

Konsultansi dan Cara Makan akan diberikan pada customer saya :)

 *Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*


No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda :) terima kasih