ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

Thursday 4 December 2014

Soya Penyebab Kanser? Ketahui 7 Ciri Soya yang selamat

Kebelakangan ini, banyak artikel-artikel yang menyatakan tentang bahaya soya dan boleh menyumbang kepada penyakit kanser. Sehingga ada yang bertanya tentang ESP Shaklee dan mereka menyamakan ESP dengan soya yang biasa diluar sana kerana menepati ciri-ciri soya selamat.




Hari ni, Faa nak buat sedikit penerangan tentang ESP. Kenapa ESP Shaklee berbeza dengan soya lain? Sebelum mengambil ESP memang Faa dah buat kajian tentang kandungan ESP ni. dengan ini, Faa yakin dengan ESP. 



Energizing Soy Protein (ESP) adalah protein yang penting untuk badan. Kenapa protein penting untuk kita?


Kerana protein adalah salah satu makanan penting yang diperlukan oleh tubuh. Badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibogi, enzim, hormon, hemoglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel (dalam anggaran 60 trillion) yang membentuk tubuh badan adalah bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsi. 


Antara fungsi-fungsi yang dijalankan adalah:
- Membina sel-sel baru
- Menggantikan tisu-tisu yang rosak, cedera (seperti luka)




Apa yang Best tentang ESP Shaklee?

ESP Shaklee adalah sumber protein yang lengkap dengan 9 amino asid yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet & pemakanan seharian. Ia berasaskan tumbuhan (Soya Bukan GMO) yang semulajadi dan rendah lemak serta bebas kolesterol.  ESP juga terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga selama berjam-jam untuk melakukan aktiviti harian. 



ESP juga membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna. Ia juga membantu mengekalkan paras gula dalam darah yang normal. Kandungan lemak yang sangat rendah dan tanpa laktosa. Ia mudah dihadam dan diserap terus ke dalam badan dan darah. ESP sudah tentu tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet. 




Mengandungi 5 jenis vitamin B, mineral-mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.
Kelebihan yang tersendiri seperti:

  • menjadikan kulit muka cantik, halus dan gebu. 
  • Membantu memudarkan parut jerawat
  • memberi tenaga berpanjangan dan kurang letih. 
  • Ia juga membantu menganjalkan kulit dan membaiki payudara kendur. 
  • Membantu mengurangkan berat badan.
  • menyokong sistem imunisasi badan
  • mengawal parasa kolesterol sihat
  • menyokong kesihatan jantung dan prostat



ESP jika diambil bersama suplemen-suplemen lain akan bantu penyerapan yg lebih baik semua supplement yg kita ambik..cepat menyerap dan kesan yg lebih baik berbanding mereka yg tak ambil bersama ESP. (Kecuali dengan Vitelea dan supplemen zat besi kerana ESP mengandungi kalsium yang mengganggu penyerapan zat besi, elok di jarakkan sekurang-kurang 2 jam)



kenapa ESP soya BERBEZA daripada soya biasa??

Ini adalah kerana 7 KRITERIA PENTING pemilihan soya :



1. Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik. 

Kenapa kacang soya mesti ditanam secara organik, kerana kajian tentang penananam secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian, sudah terbukti ada hubungkait antara kancer dan nitrate.. Jadi amatla penting pestisid, racun serangga, and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni. 




2. kacang soya  tu mestilah Non GMO ( tak dihasilkan secara genetik)

Kenapa protein sota mestilah non genetik engineered?  kerana secara umumnya.. kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah untuk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin semulajadi) dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos..dan semestinya menggunakan kacang soya yang dihasilkan secara genetik.

Dr. Louis J. Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian... toksin akan dibina tanpa disedari apabila genetik baru dimasukkan didalam sel tumbuhan 



3.  Protein soya tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu. 
Ni ciri yang amat penting. Badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi, enzim. Kalau salah satu amino asid ini tak cukup, sistem imun badan akan terganggu 30% dan fungsi badan mungkin akan terganggu.

 If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped. 


4. Dalam proses pembuatan soya isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dengan alcohol

Alcohol tu haram satu hal, tapi kalau dicuci dengan alcohol..ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone..... sehingga 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser. Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang 



5. Bahan anti-tirod mesti disingkirkan
Soya yang mentah mengandungi bahan "anti-growth", "anti-tyrosine". Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ni akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome



6. Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan
Asid amino sensitif terhadap suhu panas. Ada kajian menyatakan protein yang dimasak terlalu lama boleh merosakkan 50% amino asid. 

If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result 


7. Protein soya itu mesti ditambah dgn unsur kalsium..kenapa?
Kajian /artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang denikian unsur kaslium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy aprotein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu.Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium 



Jadi anda tidak perlu ragu-ragu dengan ESP. Kerana ESP menepati 7 ciri-ciri soya yang selamat:
  • ESP ditanam secara organik
  • ESP adalah non-gmo
  • Mengandungi 9 amino asid perlu dan mineral & vitamin lain 
  • Ia dibersihkan dengan menggunakan air.
  • Tiada bahan anti-tiroid / anti-growth
  • diproses tanpa pemanasan
  • Ditambah dengan kalsium 500mg





Your Health & Beauty Consultant: 
Noor Fatihah bt. Salleh 
No.Phone: 017-9192298 
Facebook: Nutrisi Hatiku 
Instagram: nutrisihatiku 

Konsultansi dan Cara Makan akan diberikan pada customer saya :)

 *Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda :) terima kasih