ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

ANNOUNCEMENT (18 MEI 2020)

Monday 29 September 2014

Tips Pemakanan Ketika Hamil

Jika anda baru hamil, TAHNIAH saya ucapkan kepada anda :) Alhamdulillah atas kurniaan Ilahi, bukan semua ibu dapat merasa pengalaman mengandung kerana itu semua rezeki kurniaan Ilahi. Maka, jagalah kurniaan Ilahi itu dengan baik.


Pemakanan ketika hamil adalah sangat penting, terutama pada trimester pertama, untuk memastikan kandungan sihat, kuat dan berkembang dengan jayanya

Apabila mendapat tahu anda sedang hamil, mesti dalam hati nak jaga betul-betul kandungan dan mencari makanan yang sihat-sihat shaja. yelah, apa yang ibu makan anak pon akan makan juga. Oleh itu, ibu hamil perlulah menjaga kualiti dan khasiat makanan untuk kesihatan ibu & anak.

Antara zat yang penting ketika hamil adalah seperti Zat Besi, Asid Folik dan juga Kalsium. Kesan kekurangan zat-zat ini adalah seperti:

1. Zat Besi - Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ANEMIA dan kesannya adalah oksigen tidak cukup dalam badan kerana mempunyai nilai Hb darah yang rendah. Darah merah amat penting untuk menjalankan fungsi-fungsi organ dalam badan dengan membekalkan oksigen kepada organ. Ibu hamil akan menjadi cepat lemah dan pucat-pucat, manakala bayi pula mungkin akan menjadi pra-matang atau cacat.

2. Asid Folik - Asid Folik adalah salah satu dalam kumpulan vitamin B kompleks. Ia mampu oleh mengelakkan kecacatan kelahiran tiub neural seperti spina bifida. Badan anda juga memerlukannya untuk menghasilkan sel-sel darah merah serta norepinefrin dan serotonin (komponen kimia dalam sistem saraf anda). Ia membantu menghasilkan DNA (bahan genetik badan) yang mengnormalkan fungsi-fungsi otak dan merupakan satu komponan penting dalam cecair saraf tunjang. Pakar mengesyorkan setiap wanita yang merancang untuk hamil atau dalam 12 minggu pertama kehamilan supaya mengambil 400 mcg asid folik sebagai makanan tambahan. SUMBER

3. Kalsium - Kekurangan kalsium sewaktu hamil boleh menyebabkan bayi menyerap kalsium dari tulang ibu. Ini sebenarnya akan menjejaskan tahap kesihatan ibu hamil pada masa hadapan (berisiko osteoporosis). Ibu hamil yang kekurangan kalsium mungkin juga akan mengalami gigi rapuh dan sakit-sakit belakang @ lutut, Imsonia, depresi dan banyak lagi.


Tips Pemakanan Ketika Hamil yang boleh diamalkan adalah seperti berikut:

1. Banyakkan makan sayur-sayuran dan juga buah-buahan ( 5 hidangan sehari )


 2. Makan makanan berkanji seperti roti, pasta, oat, ubi kentang dan nasi. (banyakkan bijirin penuh)

 Tips Pemakanan Ketika Hamil
3. Makanan mengandungi sumber protein. Protein penting untuk pembinaan sel-sel, tisu dan organ bayi. ESP Shaklee boleh memberi sumber protein soya NON-GMO untuk ibu hamil dan ESP juga mampu memberi tenaga.

Tips Pemakanan Ketika Hamil

 4. Makanan yang berkalsium tinggi

Tips Pemakanan Ketika Hamil





Tips Pemakanan Ketika Hamil


5. Makan berserat tinggi. Penting untuk ibu hamil untuk mengelakkan sembelit.


Tips Pemakanan Ketika Hamil Tips Pemakanan Ketika Hamil





Shaklee juga menawarkan SET KEHAMILAN untuk memastikan kesihatan ibu dan bayi terjaga. 

Tips Pemakanan Ketika Hamil

Set Kehamilan Shaklee menawarkan supplemen & vitamin untuk ibu hamil, antara produk dalam set ini adalah:

  • Energizing Soy Protein - Protein adalah makanan sel. Protein berfungsi mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Pembinaan hormon, enzim dan antibodi memerlukan protein. ESP memberi tenaga berkekalan untuk ibu yang tahan selama berjam-jam lamanya. Selain itu ESP membantu ibu memperolehi kesan yang optimum untuk pengambilan vitamin-vitamin lain. Kulit juga menjadi lebih licin, gebu dan anjal.
  • Sustained Release Vita-C - Membantu Penyerapan iron dan sistem imunisasi badan.
  • Vita-lea (multivitamin & multimineral) - adalah multivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan mineral. Zat besi dalam Vita-lea dapat membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung dan menyusu kekurangan zat besi dan jika tidak ditampung boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi.
  • B-Complex - Vitamin B diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. B complex juga vitamin anti stress. Jadi bila tiada stress, penghasilan susu lebih baik.
  • OsteMatrix - Sumber kalsium yang juga mengandungi Magnesium yang membantu penyerapan kalsium. Magnesium juga mampu mengelakkan sembelit ketika hamil

ANDA ADA KREDIT/DEBIT KAD? BELI SENDIRI SET KEHAMILAN SHAKLEE 
SECARA ONLINE

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b589775cf387584a460c9a316b24ad74


Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya (whatsapp/sms/email): 
Noor Fatihah bt. Salleh 
No.Hp: 017-9192298 

 Konsultansi dan Cara Makan akan diberikan untuk customer saya.

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*


No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda :) terima kasih